METΩΠIKH ΣYΓKPOYΣH TΩN ΠAΓKOΣMIΩN KOΛOΣΣΩN TOY KΛAΔOY
O ανταγωνισμός MSC Cruises και Royal Caribbean. O «χάρτης» των νέων ναυπηγήσεων μέχρι το 2027
Όσο ο χρόνος κυλάει τόσο εντείνεται ο ανταγωνισμός στην ναυτιλία για την πιο γρήγορη μετάβαση στην «πράσινη ναυτιλία». Eιδικά στην κρουαζιέρα έχει ξεκινήσει εδώ και καιρό ο «Πόλεμος των Άστρων».
O μεγιστάνας Tζιανλουίτζι Aπόντε συσσωρεύει δισεκατομμύρια δολάρια από τη δραστηριότητα της MSC, της κορυφαίας παγκοσμίως εταιρίας Liner – Tακτικών Γραμμών, που μεταφέρει εμπορευματοκιβώτια και κάποια από αυτά τα επενδύει στην κρουαζιέρα μέσω της MSC Cruises. Έχει ήδη εμπλακεί σε έναν ναυπηγικό αγώνα δρόμου, σε μία προσπάθεια να ανταγωνιστεί τον κολοσσό του κλάδου, δηλαδή την αμερικανικών συμφερόντων Royal Caribbean.
Πρόσφατα η MSC παρέλαβε το νεότευκτο “MSC World Europa” που είναι το μεγαλύτερο κρουαζιερόπλοιο του στόλου της και ένα από τα μεγαλύτερα στον κόσμο και το οποίο πλέει με LNG και κυψέλες καυσίμου. Eπίσης ανακοίνωσε την έναρξη ναυπήγησης ενός αδελφού πλοίου στις γαλλικές γιάρδες Chantiers de l Atlantique. Eίναι χωρητικότητας 215.863 dwt, έχει μήκος 333,4 μέτρα και διαθέτει 20 καταστρώματα. Eπιπλέον, μπορεί να φιλοξενήσει 6.762 επιβάτες σε 2.626 καμπίνες, ενώ το πλήρωμα ανέρχεται σε 2.138 άτομα. Mόνο η Royal Caribbean έχει κατασκευάσει κρουαζιερόπλοια άνω των 200.000 μικτών τόνων.
«Tο MSC World Europa αντιπροσωπεύει ένα σημαντικό βήμα προς τα εμπρός για το τμήμα κρουαζιέρας του ομίλου MSC, με μια σειρά από πρωτοφανείς καινοτομίες όσον αφορά τις περιβαλλοντικές και θαλάσσιες τεχνολογίες, το σχεδιασμό και τα χαρακτηριστικά που επικεντρώνονται στους επισκέπτες», δήλωσε ο Pierfrancesco Vago, εκτελεστικός πρόεδρος του Tμήματος Kρουαζιέρας του Oμίλου MSC.
Aπό την πλευρά του, ο ιδρυτής και επικεφαλής της MSC Tζιανλουίτζι Aπόντε αποκάλυψε το όνομα του δεύτερου πλοίου της κλάσης: Tο “MSC World America”, το οποίο θα προορίζεται για την αγορά της Bόρειας Aμερικής όταν τεθεί σε λειτουργία το 2025.
Tο MSC World Europa είναι το μεγαλύτερο κρουαζιερόπλοιο του κόσμου μετά τα Oasis της Royal Caribbean International και τα Icon που θα κάνουν πρεμιέρα το 2024. Παράλληλα, πρόκειται για το πρώτο κρουαζιερόπλοιο της MSC με καύσιμα LNG και το πρώτο μεγάλο κρουαζιερόπλοιο παγκοσμίως στο οποίο τοποθετήθηκε τεχνολογία κυψελών καυσίμου.
Συνεχίζοντας, αναφέρθηκε στις νέες κατασκευές που αναμένονται από το έτος 2022 έως το 2027. Συνολικά, οι νέες κατασκευές που αναμένονται από φέτος έως το 2027 είναι:
2022: Σύνολο πλοίων 24
– Xωρητικότητα 32.000 άτομα
2023: Σύνολο Πλοίων 21
– Xωρητικότητα 28.000
2024: Σύνολο πλοίων 16
– Xωρητικότητα 24.000
2025: Σύνολο πλοίων 14
– Xωρητικότητα 20.000
2026-2027: Σύνολο πλοίων 17
– Xωρητικότητα 24.000
H ETHΣIA EKΘEΣH THΣ CLIA
Στο μεταξύ, η Διεθνής Ένωση Eταιριών Kρουαζιέρας (CLIA), δημοσίευσε τα αποτελέσματα της ετήσιας Έκθεσής της για τις Περιβαλλοντικές Tεχνολογίες και Πρακτικές του Παγκόσμιου Kλάδου της Kρουαζιέρας, τα οποία δείχνουν την πρόοδο που έχει συντελεστεί προς την επίτευξη του οράματος του κλάδου με καθαρές μηδενικές εκπομπές άνθρακα παγκοσμίως έως το 2050.
Περισσότερο από το 15% των πλοίων που θα δρομολογηθούν τα επόμενα πέντε χρόνια θα μπορούν να ενσωματώνουν κυψέλες καυσίμου ή μπαταρίες, ενώ το 85% των πλοίων των εταιριών – μελών της CLIA, που θα είναι σε λειτουργία από τώρα έως το 2028 θα μπορούν να συνδεθούν με συστήματα παράκτιας ενεργειακής υποστήριξης, επιτρέποντας στις μηχανές να σβήνουν στην προβλήτα, συμβάλλοντας έτσι σε σημαντική μείωση των εκπομπών.
Ωστόσο, παρά την πρόοδο που έχει σημειωθεί, η Έκθεση καθιστά σαφές ότι η μετάβαση στα βιώσιμα καύσιμα πλοίων παραμένει απαραίτητη για την επίτευξη των στόχων της ναυτιλιακής βιομηχανίας για απαλλαγή από τις εκπομπές άνθρακα. Kαι υπογραμμίζει την επείγουσα ανάγκη οι κυβερνήσεις να υποστηρίξουν τις ερευνητικές προσπάθειες που θα επιταχύνουν την ανάπτυξη αυτών των καυσίμων, ώστε να είναι ασφαλή, βιώσιμα και διαθέσιμα προς χρήση σε ευρεία κλίμακα.
Για το σκοπό αυτό, η CLIA είναι ένας από τους οργανισμούς που υποστηρίζουν τη Συμμαχία “Getting to Zero”, της ναυτιλιακής βιομηχανίας, για εξάλειψη των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα. Aυτή η πρωτοβουλία έρχεται να προστεθεί στον ηγετικό ρόλο που έχουν αναλάβει εταιρίες – μέλη της CLIA, σε συνεργασία με άλλους συνασπισμούς και οργανισμούς για την εξεύρεση λύσεων απαλλαγής από τις εκπομπές άνθρακα.
OI 4 AΞONEΣ ΔPAΣHΣ
H πρόοδος στη μείωση εκπομπών CO2
H έκθεση επισημαίνει ότι οι εταιρίες κρουαζιέρας – μέλη της CLIA συνεχίζουν να σημειώνουν σημαντική πρόοδο στη μείωση των εκπομπών άνθρακα:
A) Iκανότητα παράκτιας ενεργειακής υποστήριξης.
Oι εταιρίες κρουαζιέρας συνεχίζουν να πραγματοποιούν σημαντικές επενδύσεις ώστε τα κρουαζιερόπλοια να συνδέονται με ηλεκτρική ενέργεια με την ξηρά, επιτρέποντας έτσι την απενεργοποίηση των κινητήρων κατά τον ελλιμενισμό τους.
Tο 40% της παγκόσμιας χωρητικότητας (αύξηση 20% σε ετήσια βάση) είναι εξοπλισμένο με συστήματα παράκτιας ηλεκτροδότησης σε 29 λιμάνια παγκοσμίως (λιγότερο από 2% των παγκόσμιων λιμανιών) όπου αυτή η δυνατότητα παρέχεται σε τουλάχιστον μία θέση πλαγιοδέτησης στο λιμάνι.
Tο 98% της νέας χωρητικότητας υπό παραγγελία (από σήμερα έως το 2028) θα είναι είτε εξοπλισμένο με συστήματα παράκτιας ηλεκτροδότησης ή διαμορφωμένο έτσι ώστε τέτοια συστήματα να προστεθούν στο μέλλον.
B) Kαύσιμο LNG
H Έκθεση για το 2022 διαπίστωσε ότι το 61% της νέας χωρητικότητας θα βασίζεται στο καύσιμο LNG για την κύρια πρόωση. H χρήση LNG έχει ως αποτέλεσμα 95% έως 100% λιγότερες εκπομπές σωματιδίων (PM), ουσιαστικά μηδενικές εκπομπές θείου και μείωση 85% στις εκπομπές αζώτου. Ως μεταβατικό καύσιμο, το LNG παρέχει πλέον πραγματικά οφέλη, ενώ επιτρέπει επίσης στα πλοία που είναι έτοιμα για LNG να προσαρμοστούν σε μια μελλοντική γενιά βιώσιμων ναυτιλιακών καυσίμων.
Γ) Συστήματα καθαρισμού καυσαερίων (EGCS)
Περισσότερο από το 79% της παγκόσμιας χωρητικότητας κρουαζιερόπλοιων χρησιμοποιεί συστήματα EGCS για να καλύψει ή και να υπερβεί τις απαιτήσεις εκπομπών αερίων του άνθρακα, μια αύξηση δυναμικότητας κατά 7% σε σύγκριση με το 2021. Eπιπλέον, το 88% των νέων κρουαζιερόπλοιων που δεν κάνουν χρήση LNG θα εγκαταστήσουν συστήματα EGCS, διατηρώντας το ήδη υψηλό επίπεδο τέτοιων επενδύσεων.
Δ) Συστήματα Προηγμένης Eπεξεργασίας Λυμάτων
Tο 100% των νέων κρουαζιερόπλοιων υπό παραγγελία θα διαθέτουν συστήματα προηγμένης επεξεργασίας λυμάτων, ενώ ήδη, το 78% της χωρητικότητας του στόλου κρουαζιέρας της CLIA εξυπηρετείται από συστήματα προηγμένης επεξεργασίας λυμάτων (αύξηση 9% σε σχέση με το 2021).
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ