Πού παραπέμπει το όνομα “Stellantis” για τη συγχώνευση PSA-FCA – οι προσδοκίες
Πολλοί «προφήτευσαν» ότι οι νέες συνθήκες που επέβαλε ο κορωνοϊός, θα «φρέναρε» το super deal. Οι οικογένειες Agnelli και Peugeot, μεγαλομέτοχοι των ομίλων PSA και FCA που συγχωνεύονται το 2021, απέδειξαν ότι είναι πιο ευέλικτες απ’ όσο πίστευαν οι αναλυτές και η συμφωνία προχωρά. Και προχωρά τόσο γρήγορα, που η νέα οντότητα η οποία προκύπτει από την ένωση εις… σάρκα μία του γαλλικού ομίλου PSA (Peugeot – Citroen – DS- Opel), με τον ιταλοαμερικανικό FCA (Fiat Chrysler Association), ένας κολοσσός 50 δισεκατομμυρίων δολαρίων, η τέταρτη μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία του πλανήτη, έχει όνομα.
“Stellantis”. Δηλαδή «λάμποντας με τα αστέρια», όπως είναι η μετάφραση της λατινικής λέξης που επιλέχθηκε, προφανέστατα για να δοθεί έντονος συμβολισμός ο οποίος θα απεμπολήσει οποιεσδήποτε γκρίνιες περί «παραχωρήσεων» της δοξασμένης ιταλικής αυτοκινητοβιομηχανίας στην γαλλική, με δεδομένο ότι στις ΗΠΑ, η συγχώνευση του Chrysler Group με τη Gruppo Fiat δεν είχε προκαλέσει ιδιαίτερη αίσθηση. Έτσι, οι δύο πλευρές ανακοίνωσαν το όνομα στο οποίο κατέληξαν, ενώ αναμένεται σύντομα και το λογότυπο του ομίλου, το οποίο, όπως έγινε και με το όνομα, έχει ανατεθεί στην Publicis, υπό την εποπτεία των managing teams των δύο ομίλων.
Περιέργως, παρά το γεγονός ότι οι δύο κολοσσοί δεν προτίμησαν ένα δύσπεπτο αρκτικόλεξο (όπως PSA-FCA) ή τις πλήρεις ονομασίες τους (όπως έγινε στην περιπτωση της Renault-Nissan-Mitsubishi Alliance), οι αντιδράσεις είναι τόσο μεγάλες, που στα αμερικανικά ΜΜΕ «ψι-θυρίζεται» πως το όνομα ίσως αλλάξει ελαφρώς. Λόγω της «γκρίνιας» που διατυπώνεται κυρίως στο Twitter για το ότι το νέο όνομα του ομίλου παραπέμπει σε φαρμακευτική -γεγονός που ίσως πλήξει και τους εισηγμένους βραχίονές της- πληροφορίες αναφέρουν ότι εξετάζεται το “Stellantis”, να μετατραπεί σε “Stellans” ή “Stellis”, που επίσης θα αποτίει φόρο τιμής στην πλούσια ιστορία των δύο ιδρυτικών μερών και δεν θα ξεφεύγει από την υποδήλωση του πνεύματος αισιοδοξίας, ενέργειας και ικανότητας για ανανέωση που εμπνέει αυτή τη σύντηξη.
Είτε παραμείνει το Stellantis, πάντως, είτε όχι, δεν θα δούμε το όνομα στη γρίλια κάποιου νέου μοντέλου, καθώς οι 13 μάρκες από τις οποίες θα αποτελείται, θα διατηρήσουν τα ονόματά τους, τα οποία άλλωστε, είναι και πανίσχυρα. Μεταξύ αυτών ξεχωρίζουμε τα Peugeot, Citroen, Fiat, Alfa Romeo, Maserati, Jeep, Dodge και Ram. Ο όμιλος Stellantis με βάση τα σημερινά στοιχεία, θα έχει πωλήσεις περίπου 8,7 εκατομμυρίων οχημάτων κατ’ έτος, ενώ αναμένεται να δημιουργήσει δύο πλατφόρμες στις οποίες θα βασίσει τα 2/3 των μοντέλων της. Ο διαμοιρασμός της τεχνολογίας θα δημιουργήσει οικονομία κλίμακας σε… δύσκολους καιρούς όπως αυτοί που διανύουμε.
Στην Ελλάδα
Η δημιουργία του νέου ομίλου που θα προκύψει από το fair deal, κατά το οποιο οι δύο πλευρές θα κατέχουν από ποσοστό 50%, θα επιφέρει δραματικές αλλαγές και στην ελληνική αγορά αυτοκινήτου. Κρατώντας υπόψη ότι για την πρώτη πενταετία (τουλάχιστον) πρόεδρος της Stellantis θα είναι ο σημερινός επικεφαλής του PSA, Carlos Tavares, δεν είναι ιδιαιτέρως δύσκολο να μαντέψει κανείς τι μέλλει γενέσθαι στη χώρα μας.
«Παραδοσιακά», στην Ελλάδα, τα brands του PSA (Peugeot, Citroen) αντιπροσωπεύει ο Όμιλος Συγγελίδη και, όχι τυχαία, όταν η Opel εξαγοράστηκε από το PSA, λίγο αργότερα ανακοινώθηκε η ανάληψη της ελληνικής αντιπροσωπείας από τον Όμιλο Συγγελίδη, όπως και έγινε αμέσως μετά τη «γέννηση» της DS. Ο Tavares, άλλωστε, θεωρεί τον ελληνικό όμιλο «υψηλής πιστότητας και επαγγελματισμού» και έχει βραβεύσει τον Πολυχρόνη Συγγελίδη, στα κεντρικά της PSA, στο Παρίσι, ως τον καλύτερο αντιπρόσωπο της Peugeot στον πλανήτη!
Με τον Tavares να αποτελεί το πρόσωπο – κλειδί της επόμενης μέρας και για την ελληνική αγορά, ο όμιλος Συγγελίδη έχει ως «όπλο» και την εμπειρία με το FCA Group (ήταν ο πρώτος που εισήγαγε τα Jeep στην ελληνική αγορά, εντυπωσιάζοντας τότε το Ντιτρόιτ) καθώς δραστηριοποιείτο τόσο με την αμερικανικές όσο και με τις θρυλικές ιταλικές μάρκες στην ελληνική αγορά.
Εάν η Stellantis αποφασίσει, όπως αναμένεται, μετά τη δημιουργία της, το 2021, να αναθέσει στον όμιλο Συγγελίδη όλο το portfolio των brands της στην Ελλάδα, τότε θα μιλάμε για μια υπερ-αντιπροσωπεία 13+1 brands (αυτά της Stellantis, συν της Mazda που αντιπροσωπεύει η Autoone) με μοναδική δυναμική στην ελληνική αγορά.
Ο ΡΟΛΟΣ ΤΟΥ TAVARES, ΟΙ ΟΙΚΟΝΟΜΙΕΣ ΚΛΙΜΑΚΑΣ
Τι φέρνει ο νέος όμιλος
Πριν ανακοινωθεί το super deal μεταξύ των δύο αυτοκινητοβιομηχανιών, ο κληρονόμος της οικογένειας Agnelli, που ελέγχει την FCA, John Elkann, ταξίδεψε αρκετές φορές στο Παρίσι, ώστε να συζητήσει με τον CEO της PSA, Carlos Tavares τα της συγχώνευσης.
Με τους Agnelli να έχουν τη φήμη των «ανυποχώρητων διαπραγματευτών», ο CEO της FCA, Mike Manley είχε περιγράψει με τα καλύτερα λόγια στον κληρονόμο των Agnelli των Tavares, με τον οποίο διατηρεί 10ετή φιλία. Όχι ότι θα ήταν δύσκολο να μάθει βέβαια, ο Elkann ποιος είναι ο Tavares, ο οποίος θεωρείται ένας από τους κορυφαίους CEOs στην ιστορία της αυτοκίνησης. Και ο Tavares, παλιός ραλίστας, έβαλε όλη του την τέχνη για να μη δυσαρεστήσει την ιταλική οικογένεια. H γαλλική κυβέρνηση (μέτοχος 12% της FCA) εγγυήθηκε γραπτώς στους Agnelli ότι δεν θα εμπλακεί στις διαπραγματεύσεις (όπως έκανε με τη Renault) και τη διοίκηση και ότι θα φροντίσει να μην κλείσουν εργοστάσια.
Γι’ αυτό και πολλοί πίστεψαν τώρα ότι οι όροι του deal θα έχουν αλλάξει. Όμως κάτι τέτοιο δεν συμβαίνει. Γιατί η Stellantis, θα είναι μια οντότητα ιδιοκτησίας 50-50, με ετήσιες συνδυασμένες πωλήσεις 8,7 εκατομμυρίων αυτοκινήτων, συνολικά έσοδα 170 δισεκατομμυρίων ευρώ και καθαρά λειτουργικά κέρδη 11 δισεκατομμυρίων. Μεγαλομέτοχος του Group, που θα είναι εισηγμένο σε Παρίσι, Μιλάνο και Νέα Υόρκη, θα είναι (με 14,5% ποσοστό) η Exor, εταιρία της οικογένειας Agnelli, που ελέγχει την FCA με ποσοστό 29,2%.
Η οικογένεια Peugeot, δεν βγαίνει χαμένη, καθώς θα έχει έξι μέλη στο ΔΣ, έναντι πέντε της FCA και CEO θα είναι ο CEO της PSA Carlos Tavares, ενώ ο κληρονόμος των Agnelli και πρόεδρος της FCA, John Elkann, θα γίνει πρόεδρος. Εκτός από τις κοινές πλατφόρμες που θα χρησιμοποιούν και οι δύο, το PSA, διαθέτει πόρους, σχέδιο ηλεκτροκίνησης και εμπειρία στον τομέα, ενώ η FCA διαθέτει δίκτυο στις ΗΠΑ, ώστε να επαναλανσαριστεί εκεί η Peugeot με τη DS (ο όμιλος κατέχει επίσης τις Citroen, Opel, FreeMove). Η γιγαντιαία, αναπτυσσόμενη αγορά της Αμερικής «καίει» τους Γάλλους.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ