Η ανάπτυξη της αγοράς ανήλθε σε 1,7% το 2019
Στα επίπεδα του 1,5 με 2% εκτιμούν πηγές της αγοράς ότι θα κινηθεί φέτος ο ρυθμός ανάπτυξης στο λιανεμπόριο καταναλωτικών προϊόντων, όσο περίπου ήταν και το 2019.
Βέβαια, υπό την προϋπόθεση ότι οι επιπτώσεις από την εκδήλωση του κοροναϊού, κυρίως στον τουρισμό, θα είναι ήσσονος σημασίας.
Σε κάθε περίπτωση, εκτιμάται ότι δε θα πέσει κάτω του 1%.
Στο μεταξύ πέρσι, σύμφωνα με στοιχεία της IRI Hellas, η ανάπτυξη της αγοράς ανήλθε σε 1,7%.
Πρόκειται για τον τρίτο χρόνο που η αγορά καταναλωτικών προϊόντων εμφανίζει θετικούς ρυθμούς ανάπτυξης, ύστερα από τη δραματική συρρίκνωσή της στην περίοδο της οικονομικής ύφεσης.
Βέβαια, κατά τη διάρκεια του 2019 ο τζίρος του κλάδου των σούπερ μάρκετ, σύμφωνα με τα στοιχεία της IRI Hellas, εμφάνισε ελαφρά σημεία κόπωσης έναντι του 2018 και του 2017, κατά τη διάρκεια των οποίων η ανάπτυξη ανήλθε σε 2,7% και 2,3% αντίστοιχα.
Ενδεικτικά του γενικότερου κλίματος στο λιανεμπόριο τροφίμων είναι και τα στοιχεία που αφορούν πωλήσεις ανά κατηγορία και μέγεθος καταστήματος.
Συγκεκριμένα, σε καταστήματα (υπεραγορές) άνω των 2.500 τ.μ. η τάση της αξίας πωλήσεων ήταν αυξημένη το 2019 κατά 5,9% και η συνολική ποσοστιαία συνεισφορά αυτής της κατηγορίας καταστημάτων στο λιανεμπόριο τροφίμων ήταν της τάξης του 12,2%.
Στα καταστήματα από 1.000 έως 2.500 τ.μ. η τάση ήταν αρνητική και διαμορφώθηκε σε 0,2%, αν και η συνολική ποσοστιαία συνεισφορά τους αντιστοιχούσε στο 38,7%.
Στα μικρότερα καταστήματα 400-1.000 τ.μ. η τάση της αξίας πωλήσεων ήταν θετική κατά 3,2% και η συνολική συνεισφορά τους στην αξία λιανικών πωλήσεων ήταν της τάξης του 36,3%.
Τέλος, στα καταστήματα έως 400 τ.μ. η τάση ήταν πτωτική κατά 0,3% επί συνόλου ποσοστιαίας συμμετοχής 12,9%.
Όπως συνάγεται από τα παραπάνω στοιχεία, αν και στο ελληνικό λιανεμπόριο τροφίμων κυριαρχούν τα καταστήματα της τάξης των 1.000 και άνω τετραγωνικών μέτρων με αθροιστικό μερίδιο 75%, οι υπεραγαγορές άνω των 2.500 τ.μ. «επελαύνουν» με ιδιαίτερα αυξητική τάση πωλήσεων.
Πάντως, αξίζει να σημειώσουμε ότι η μείωση του ΦΠΑ σε ορισμένες κατηγορίες τροφίμων κατά τη διάρκεια του 2019 επέδρασε θετικά στο επίπεδο τιμών και φυσικά στην αξία των πωλήσεων.
Σε ό,τι αφορά την κατηγοριοποίηση των πωλήσεων ανά είδος, σημειώνεται ότι η αξία πωλήσεων στα είδη οικιακής χρήσης (καθαριστικά, απορρυπαντικά κ.ά) κατέγραψε άνοδο 1% το 2019, των ειδών ατομικής φροντίδας και ομορφιάς 2,3% και των τροφίμων 1,6%.
Η κατηγορία προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας στις υπεραγορές και τα σούπερ μάρκετ σημείωσε αύξηση πωλήσεων 0,8% το 2019, επίπεδο σαφώς χαμηλότερο εκείνου που κατέγραψε η αγορά ως σύνολο.
Αθροιστικά τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας αφορούσαν το 2019 ποσοστό 15,5% του συνόλου των πωλήσεων σε υπεραγορές και σούπερ μάρκετ.
(Πηγή πληροφοριών: ΑΠΕ – ΜΠΕ)